28 augusti 2006

Politik.

Jag är inte alls speciellt insatt i politik och vad de olika partierna står för. Jag har dock läst på eftersom jag snart ska rösta och det är svårt att behöva välja det parti som passar in bäst, de kan ju ha andra åsikter som går helt mot mina. Sen gör hela det politiska spelet mig helt matt, det är bara tjuv och rackarspel all the way!

Vad jag tycker är viktigt:
  • Ordningsbetyg i grundskolan.
  • Sifferbetyg istället för bokstavsbetyg eller åtminstone fler steg.
  • Införa någon sorts nationella prov från tidig ålder.
  • Ha kvar kärnkraften tills vi har tillräckligt med andra energikällor.
  • Sänka arbetsgivaravgiften/göra anställningsskyddet (LAS) friare.
  • Inte sänka skatten för låg- och medelinkomsttagare.
  • Tveksam till att höja bidragen till arbetslösa och långtidssjukskrivna.
  • Jämställdhet mellan könen. Åt båda håll.
  • Ingen positiv kvotering(finns ingen positiv kvotering om ni frågar mig).
  • Någon sorts svensk-prov för invandrare kanske inte vore helt fel..
  • Vinstdriven sjukvård låter dåligt.
  • Investerar mat i sitt hus(golvvärme, 3-glasfönster osv) så får man betala högre fastighetsskatt. Jordbruksfastighetsägare betalar ingen fastighetsskatt - Göran Persson betalar alltså ingen fastighetsskatt för sin mångmiljonvilla. Mer motsägelsefull än så kan man nog inte vara..
  • Homoadoption - absolut!
  • Tandvård borde ingå i sjukförsäkringen.
Och det är med feminism. Det är ett begrepp man borde slopa. Det är blivit alldeles för uttjatat och innebär rätt konstiga saker för vissa. Jag tror på jämlikhet/jämställdhet. Det är ord som visar innebörden MYCKET bättre än feminism. Lika förutsättningar och lika betalt för lika jobb - oavsett kön eller härkomst. Svårare än så är det inte.
Ja, kvinnor och män är olika. Det har dock inget med den saken att göra tycker jag.

Jag kommer säker på mer saker så småningom. :)

Tillägg:
  • Jag är FÖR monarkin.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ganska många punkter...
Välj ut de 5-6 st som du tycker är viktigast just nu. Och leta sedan parti.
Och var inte rädd för att rösta olika i olika val.