8 januari 2007

Dravel.

I vissa feministiska kretsar har ett annorlunda språkbruk spridit sig. Det är speciellt 2 grejer jag hakat upp mig på.

1.
Istället för att kalla en person vars kön är okänt för h*n eller kanske han/hon som ju faktiskt är ett vedertaget sätt att benämna en sån person så använder dessa feminister order hen. De tycker att hen är ett ord som ju faktiskt går att uttala till skillnad för h*n som bara fungerar i tal.
Det finns tydligen också personer som inte anser sig passa in i grupperna kvinna och man och som anser att det yttre könet är ointressant och att det är det inre som är intressant. Dessa vill också bli benämnda hen eftersom han eller hon placerar dem i en grupp de inte vill tillhöra.
Skulle man inte vilja avslöja könet på en person används, i dessa kretsar, också ordet hen.

2.
Istället för ordet man, som i ".. man kanske skulle beställa lite soppa" så använder dessa personer ordet en. ".. en kanske skulle beställa lite soppa". Detta enbart för att ordet man ju är samma som beteckningen för en man, en människa med snopp, och att det då är diskriminerande på något sätt.

Jag tror att det är fel sätt att komma åt problemet. Jag tror inte att ett fortsatt användande av ordet man förhindrar att kvinnor och män blir jämlika.
Problemet ligger är större och ligger på en mycket högre nivå än så.
Det är dock imponerande hur snabbt dessa språkliga förändringar spritt sig bland personerna i dessa kretsar. Själv får jag utslag varje gång jag ser det och har problem att läsa klart texten.

10 kommentarer:

huldra sa...

Fast jag undrar om inte användandet av 'en' i stället för 'man' samtidigt är lite lätt dialektalt/äldre språkbruk? Det känns så i min mun...

sockerdricka sa...

re huldra
Jo, så kan det säkert vara! Men jag syftar på det användandet av en istället för man som uttryckligen görs av unga feminister pga den anledningen jag skrev. :)

deeped sa...

Ni har båda rätt. "en" är norrländska men precis som läskedryckis skriver så har feminister någon underlig åsikt att det generaliserande "man" plötsligt är detsamma som subjektet "man".

Och vad gäller "hen" så är det ju löjligt... varför inte säga "det"? Jag menar - hela idén bakom ligger att inte bli objektifierad... så varför inte gå hela vägen?

sockerdricka sa...

re deep|ed
Ja jag förstår verkligen inte och ingen har kunnat ge mig en rimlig förklaring.

smultronpaj sa...

men snälla! Är det sant? Låter ju inte klokt. Det är ju inte där problemet ligger...

sockerdricka sa...

re smultronpaj
Nä, precis. Dravel! :)

Anonym sa...

du är ett pucko.

sockerdricka sa...

re anonym
Du också!! :D

Feline Flodin sa...

Löjligt är ordet som bäst beskriver detta fenomen. :)

sockerdricka sa...

re féline
Helt rätt. :)