10 februari 2007

Obligatorisk läsning.

Jag har precis sträckläst Flickan och skulden - en bok om samhällets syn på våldtäkt av Katarina Wennstam.
Jag ångar att jag läste den. Eller nej, det gör jag inte.
Jag får skrämselhicka när jag kastas in i verkligheten sådär. Jag är inte så korkad att jag inte tror hemska saker händer, men man lever ju i sin egen lilla värld och min lilla värld är rätt skyddad har jag insett. Jag har inte varit med om speciellt hemska saker och det har gjort att jag på sistone blivit rädd för att något hemskt ska hända. Jag är rädd för min egen reaktion.
Det är iaf något alla borde läsa. ALLA.

4 kommentarer:

Pauline sa...

Intressant, jag har precis läst om "en äkta våldtäktsman" av samma författare... det är som du säger, man vet att det händer men det blir inte verkligt förrän man tex läser om det. Och just detta är ett ämne som man alltid borde ha uppe för diskussion. Gillar din blogg!

sockerdricka sa...

re pauline
Den vill jag också läsa nu, det är samtal med dömda våldtäktsmän, right?
Ja, det är ett mycket viktigt ämne som tyvärr speglar vårt samhälle rätt bra..

Tack också! :)

Anonym sa...

Jag har läst både denna och den följande. Skrämmande läsning som skakar om. En grym verklighet som man önskar inte fanns.

sockerdricka sa...

re christina w
Ja, precis. Känner mig mest maktlös.