11 april 2007

Konstigt uttryck.

Det är verkar vara någorlunda vedertaget att använda uttrycker "ligga" som i "Brukar du ligga på första daten?" som i "Brukar du ha sex på första daten?".
Eller kanske "Nej, vi låg aldrig." eller "Fick du ligga?"

Var kom det uttrycket från egentligen?
Det har bara smugit sig på och nu använder alla det helt utan ansträngning. Alla utom mina vänner, där säger vi "ha sex" som förut.
Jag hade svårt att förstå vad det betydde där i början. Vaddå ligga liksom?

Nåja, nu är tant up to speed iaf.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det låter som dålig svenska att säga så :p Det heter ju isåfall "brukar du ligga med någon på första dejten?". Prepositioner är viktiga, jag skulle bli väldigt irriterad om någon sade "fick du ligga?". Det är ju en ofullständig mening! Så jag kommer hålla mig kvar vid att säga "brukar du ha sex på första dejten", och i värsta fall "fick du ett ligg?", inte "fick du ligga?". Jag är dryg, jag vet :)

sockerdricka sa...

re madde
Ja, det saknar ju prepositioner som du säger. Jag förstår inte varför man ska uttrycka sig sådär, det finns ju ingen anledning!
Man ska vara dryg.

smultronpaj sa...

Jag hörde det igår också på fråga OLle. Har aldrig hört det förr. Det störde mig jättemycket. Det är ju inte alls korrekt svenska. Låte skitfånigt. Vad är det för fel på ha sex?

sockerdricka sa...

re smultronpaj
Inget fel alls enligt mig! Fjortisuttryck! *bestämma*

Pernilla sa...

Fast att säga "vi låg på första dejten" eller "jag fick ligga på första dejten" är ju helt rätt korrekt och inte alls ofullständigt. Man kan ju också säga "jag fick ligga med honom" men då blandar man in någon annan. Prepositionen behövs ju först när man nämner den andra... Det är faktiskt ett rätt gammalt uttryck från 50-, 60-talet och inget nypåkommet fjortissnack.

sockerdricka sa...

re pernilla
Det håller jag inte alls med om.
"Vi låg på första dejten" är en korrekt skriven mening, men den betyder inte att vi hade sex. Det är det jag vill komma åt.
Ordet låg betyder inte hade sex vad jag vet.

Var har du hittat information om att det är ett uttryck från 50- 60-talet?

smultronpaj sa...

håller med sockerdricka där. Visst är det korrekt svenska men det åsyftar ju inget annat än att man faktiskt låg ned. Vad man sen pysslade med förtäljer inte historien. Korkat uttryck. PUNKT SLUT.

sockerdricka sa...

re smultronpaj
Mm, så jag menade..