23 april 2007

Operation Energispar.

Min elräkning har stadigt ökar sen jag flyttade in och nu är det dags att sätta igång Operation Energispar.
Hittills går den ut på att:
  • Släcka lampor som inte behöver vara på.
  • Stänga av datorn under natten/långa skoldagar/jobbdagar.
  • Stänga av TV:n med knappen på TV:n, dvs så den inte står i stand by.
  • Vänta med att tvätta handdukar/sängkläder till maskinen blir full.
  • Vrida på lite varmvatten vid tvätt så inte maskinen behöver värma allt själv.

Har ni några andra tips?
Energisparlampor har jag redan..

5 kommentarer:

huldra sa...

Planera vid matlagning så att man använder kanske en platta mindre som behöver värmas upp. Stänga av spisen lite tidigare och koka/steka/värma på eftervärme är underskattat!

Personligen tvättar jag sängkläder och annat linne i tvättstugan - då blir det ju "gratis" för oss i och med att det redan är inkluderat i hyran...

smultronpaj sa...

Jag vet inte men jag tror inte det gör nån skillnad om man sätter på varmvatten till maskinen. Det måste ju värmas ialla fall.

sockerdricka sa...

re huldra
Smart där.
Jag har funderat på att tvätta i tvättstugan men det känns SÅ jobbigt. :P

re smultronpaj
Men det borde väl visst hjälpa? Värmeelementet i tvättmaskinen behöver ju inte värma upp kallt vatten utan kanske 30-gradigt vilket lär dra mindre ström..

huldra sa...

Kom på en grej till. Antar att du i likhet med andra kattägare dammsuger rätt ofta? Vi tänkte skaffa en sådan där torrmopp så kan man få ihop damm/hårtussar utan att ständigt dra fram dammsugaren.

sockerdricka sa...

re huldra
Jo, jag dammsuger ju varje dag..
Faktiskt så har jag för det mesta dammsugaren framme och pluggad i väggen, den lär ju dra ström bara av att stå så?!

Torrmoppar får inte upp sanden heller? :P