17 maj 2007

Kungafamiljens vara.

Jag är en sån där typ som tycker att kungahuset fyller sin funktion som värdefull representation för Sverige. Jag tror att de kontakter som skapas och underhålls av kungafamiljen betyder mycket nu och även i framtiden.
Att ärva en ställning som de gör tycker jag inte heller är något att uppröra sig över. Det är ju klyschigt nog en tradition som sträcker sig långt tillbaka och som man faktiskt kanske ska bevara. Allt behöver inte moderniseras. Att deras politiska inflytande är obetydligt ser jag som ännu en anledning att låta den ärvda traditionen fortgå.

Vad jag däremot stör mig på med kungafamiljen är det lyxliv de lever. Det finns t.ex. ingen anledning för dem att ha ett hus i södra Europa med tillhörande jättebåt. Det finns ingen anledning att de överhuvudtaget ska leva ett liv med en standard så högt över medelsvensson att den knappt syns.
Säkerhet är självklart viktigt. Representations-attiraljer också. Men den vardagliga lyx de lever i är totalt oförsvarlig.

Så tycker jag. Och nej, det handlar inte om avundsjuka - jag har ingen önskan alls att byta plats med någon i kungafamiljen. Fy fasiken vilket jobb..

7 kommentarer:

Anonym sa...

eller hur?...o kungen som vill ännu mer pengar. jag vet inte. jag hade nog lagt ner hela hovet om jag ska vara ärkig.

Anonym sa...

ärlig

Marie sa...

Jag håller med dej. Har inte funderat så mycket på det, men det verkar rimligt att de finns, men de borde leva ett liv mer likt det folk de representerar. Har du förresten hört Lalehs fantastiska låt "bostadsansökan"? Apropå kungen och deras lyxliv...

smultronpaj sa...

Amen.

sockerdricka sa...

re sophie
Bara lagt ner utan att ersätta dem med något?

re marie
Jag blir riktigt upprörd när jag tänker på hur de semestrar utomlands. De har ju Solliden hemma i Sverige, nog borde väl det räcka kan man tycka. Dessutom är väl Sverige fint nog att semestra i?

re smultronpaj
:)

Anonym sa...

Men snälla, är ni verkligen så naiva att ni tror att det Svenska folket betalar för Kungafamiljens semestrar på Rivieran ??
Huset i Frankrike är ett arv från numera framlidne Prins Bertil, båten har kungen köpt för egna pengar.
Det är så tråkigt när folk ska uttala sig om sådant de inte har en susning om.
För att inte tala om det patetiska i att skriva sådant som " Det finns ingen anledning att de överhuvudtaget ska leva ett liv med en standard så högt över medelsvensson att den knappt syns. "
Men duger inte livet för er i Sverige så kan ni ju alltid flytta till Kina, tror ni skulle trivas där.

sockerdricka sa...

Men snälla anonyma fegis.
Hur kom huset på Rivieran överhuvudtaget i kungafamiljens ägo då? Vann de på lotto? Vilka är kungens "egna pengar"? De han FÅR varje år med löjliga redovisningsskyldigheter?
Du verkar inte ha speciellt mkt susning själv..

Att döma ut något som patetiskt utan skäl är bara löjligt.
Jag har aldrig sagt att mitt liv inte duger och har ingen som helst lust att flytta till Kina.

Det är skillnad på hur man kommer sina pengar.