26 augusti 2007

Dagens vårdsituation.

Husläkarakuten på Samariterhemmet i Uppsala ser ut som de bilder man får se på barnhem i Ryssland. Hissarna är trasiga/gnisslar, väggarna är kala och putsen har släppt. Gardinerna är gula och personalen hasar håglöst omkring som zombies.
Det jobbar endast dönickar där. Stans vårdpersonals bottenskrap.

Den sköterska som skulle lägga om mitt sår läste genom lappen med instruktioner, sen tog hon bort de gamla förbanden och sa:
"Oj, det har spruckit upp.."
Vad fan har spruckit upp tänkte jag hysteriskt och såg framför mig att det var stygnen som gått upp och vilket helvete det skulle innebära i väntetider på akuten osv osv.

Nu menade hon själva såret. Som ska läka öppet. Som det stod på lappen. Så inget hade spruckit upp.
Psykologiskt småkorkat uttalande kan man tycka.

Sen använde hon inte handskar hela tiden och hade stora kommunikationsproblem. Som patient vill man ju gärna veta vad som händer och hur det ser ut osv, men det har hon inte lärt sig. Trots att hon såg ut att vara 100 år gammal.

5 kommentarer:

Fia sa...

usch... alltså jag har inte hängt med från början... Vad har du gjort? Låter jobbigt hur som helst! Hoppas att det läker snabbt.

Ankan sa...

Kanske därför hon inte lärt sig? Att hon va så gammal?

;)

Och handskar på! Hela tiden.

sockerdricka sa...

re fia
Det hoppas jag med. Har skrivit en bit ner om vad jag har gjort om du är intresserad..

re ankan
Kanske det. :)

Anonym sa...

aaah! inte handskar hela tiden?!!! jag hade skällt ut henne och gett henne en lektion i basala hygienrutiner. och kan hon inte ta in info som står på sårjournalen? blä.

sockerdricka sa...

re madde
Jadu, man upphör aldrig att förvånas..