21 augusti 2007

Slöseri med tid.

När man åker 1h enkel resa till skolan så känns det extra viktigt att föreläsningar man väntar på verkligen är givande och intressanta. Speciellt när man slutar 30 min tidigt på förmiddagen och därför har 1h45min lunch innan eftermiddagens föreläsning.
Den handlade om praktiken och var varken givande eller intressant.

En tant stod där lääängst ner och pratade tyst, snabbt och entonigt som en mus om någonting som gällde praktiken som vi kommer prata om igen sen när vi närmar oss. Det var alltså en introduktion till introduktionen kan man säga.
Och helt onödig.

8 kommentarer:

Anonym sa...

tror jag skrev exakt samma grej i min blogg den dagen vi hade där intron: intro till intro. helt värdelös. nästa intro kommer troligen inte ge någonting utan bara göra dig förvirrad.

sockerdricka sa...

re madde
Det låter ju hoppfullt. :P

Men du, hur jobbar man på praktiken egentligen? Är det mycket kväll och natt? Och har det varit bra eller dåligt?
Var har du varit?

Anonym sa...

jag var i köping på både landstings- och kommunalpraktiken, avd 2 på köpings las och på hagabergs sjukhem.

på hagaberg gick jag med en uska på hennes schema mest, så det var dag, kväll och helg. gav kanske inte så mkt men det beror ju på att grundläggande omvårdnad är ngt jag utför varje gng jag jobbar. däremot är det bra att se nya ställen och de var bra duktiga på basala hygienrutiner måste jag säga! fick gå en del med ssk med, hon hade vardagar dagtid på schemat. fick sätta port-a-cathnålar, ta venprover och bltryck, lägga om sår, blanda dropp osv. det var kul :D

på las gick jag lite med uskorna men mest med ssk, och tyckte det var jättebra där. fick dela mediciner, ge insulin, ta EKG, följa med när till operation när de satte in en grej i magen som maten går direkt in i magsäcken(glömt vad det heter), ta venprover igen + bltr, ta bort graffrar på femurfrakturer osv. fick vara med på vårdplaneringar och ringa massor av samtal. på las var det bara kul! där fick vi bestämma schemat själva så jag gick en kväll och resten dag och inga helger (bekväm av mig :P).

det är olika från en praktikplats till en annan, var plats bestämmer själv hur studenten ska gå och ifall den ska vara enbart med usk eller med både usk och ssk.

målet är ju grundläggande omvårdnad så att gå en del med usk tycker jag är givet även om man själv varit usk i 20 år. när man kommer till praktiken ska all tidigare erfarenhet ses som raderad till och börja med, men visst förväntas det mkt mer av den som har erfarenhet, oavsett om man är usk eller vårdbiträde. tycket iaf att det kändes som att jag borde kunna mer än en annan tjej som aldrig jobbat i vården alls, men det är ju fel. ska vara lika utgångsläge för alla.

har du fått reda på var du ska vara än? och vilken valbar kurs ska du läsa?

sockerdricka sa...

re madde
Det låter varierande och spännande iaf! =)
Vi får veta tidigast nästa vecka var vi ska vara, jag hoppas jag slipper Köping och Fagersta. Det blir så jäkla långt att åka annars..
Jag ska läsa Den vårdande relationen, dvs den första valbara kursen. Enbart för att jag skulle få praktiken i rätt ordning, dvs kommun först och landsting sist. Jag kan ju ingen praktisk erfarenhet alls av sånt.

Anonym sa...

många säger att tentan i vårdande relationen är den lättaste, så grattis ^^ jag tog vårdvetenskapens människobild för att få praktiken 10 v i rad, men den tentan vad vidrigt svår.

jo det är ju inte så kul att få åka från uppsala till köping. du har kanske turen att få i örsundsbro eller vad det heter, hade klasskompisar från uppsala som fick det. nära och bra för er ju

sockerdricka sa...

re madde
Ah, lätta tentor gillar vi. =D Nästa vecka är det farmakologi och sen börjar mikrobiologin..

I Örsundsbro finns det bara kommunala praktikplatser vad jag vet, men det är ju alltid något. Annars kan jag ju åka till Sala utan större problem också!

Anonym sa...

farmakologi och mikrobiologi är superkul!

sockerdricka sa...

re madde
Ja, det är intressant. Första tentan kommer så snabbt bara, hinner ju inte fatta att skolan börjat riktigt!