27 september 2007

Synundersökning.

Synfelet på vänster öga har ökat från +1,25 till +1,5. På höger öga är det lika som för 3 år sen, dvs +0,5.
Synoptik kostar billigaste kompletta glasögonen typ 895kr, men då fanns det knappt några bågar att välja på. Nästa steg låg på 1295 eller 1395 och där fanns det inte heller speciellt många eller roliga bågar att välja mellan.

På hemvägen gick jag in på Specsavers och snokade och där kostar de billigaste kompletta glasögonen 495kr. Det fanns lite mer att välja på där än på Synoptik.
Köper man glasögon för minst 995kr på Specsavers så får man ett par på köpet, och i den prisklassen fanns det rätt mkt att välja på. Roligare bågar var det också.

Favoptic, som endast finns på nätet(och i ett par storstäder), är ett ställe några rekommenderat. Där kan man få kompletta glasögon för 400kr/st. Nackdelen med dem är att det inte finns speciellt mkt att välja mellan och att man endast får skicka efter 4 provbågar i taget.

Verkar som Specsavers är bäst. Tror jag.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker Specsavers är bra! Och om man vill ha lite dyrare brillor så kan man få lån till detta trots att man är student. Jag betalar 299 kr i månaden (köpte två par dyrare brillor eftersom jag har ovanligt synfel) och det funkar bra!

sockerdricka sa...

re madde
Ja, det låter ju onekligen bra!
Vet du om man får låna hem bågar därifrån och isf hur länge?

Anonym sa...

Jag vet faktiskt inte, jag har alltid bestämt mig på en gång

sockerdricka sa...

re madde
Okej, önskar jag kunde bestämma mig så snabbt för saker. :P

Feline Flodin sa...

Jag tjackade mina på specsavers. :) 2 par, fast i prisklassen 2000, hehe. Eller, ja, det landade på 4095. För jag envisades med specialbehandlingar och titanbågar. Men ändå. De hade en del billigare fint att välja på också! Jag fick låna hem i två omgångar, egentligen fick man låna 3 par bågar i taget, men jag fick låna 4 par båda gångerna, dvs totalt 8. Hade först över helgen och andra gången hade jag bara en dag.

sockerdricka sa...

re féline
Har du glasögonen på dig jämt då eller? Eftersom du har en massa specialbehandlingar?
Det känns rätt onödigt för mig med antireflex och allt vad det heter, jag ska ju faktiskt inte ha dem på mer än då jag läser..

Ska nog dit med mamma idag, förhoppningsvis så hittar vi bågar som passar så jag slipper låna hem. :P

Feline Flodin sa...

Jag har dem halvjämt, jag är närsynt och astigmatisk, så jag har dem när jag är ute och ser på tv och sådana saker. Antireflex tycker många är onödigt, men jag hatarrr reflektioner i glasen, det går inte att plåta människor med sådana glasögon. ;D Sedan har jag hårdhetbehandling också, eftersom 1. det ena paret är titanbågar utan... ehh... bågar, alltså skalmarna är fastskruvade i glasen, och då rekommenderas hårdbehandlade glas i samtliga fall. Sedan har jag ju barn också, så det är lika bra. :D
Men jag håller med dig, ska du bara ha dem att läsa med behöver du inte dessa behandlingar. :)

sockerdricka sa...

re féline
Men om du ska fota mig så kan jag ju ta av mig dem eftersom jag egentligen bara behöver dem när jag läser och knappar på datorn. =)

Jag fick inte välja glasögon utan ramar runt glasen då jag kommer ta av och på dem så ofta vilket gör att risken att de ska gå sönder är större. Iof så gjorde det ingenting då jag inte passade speciellt bra i ramlösa glasögon! =)