23 oktober 2007

Jävla skrivregler!

Nu så har jag kommit igång med skoluppgifterna och självklart känner jag mig sådär härligt stressad. Tiden bara rinner iväg - jag fattar inte hur en hel dag kan försvinna på nolltid!

Jag skriver ihop arbeten rätt snabbt så det är inte speciellt jobbigt, det jobbiga är refereringen. Det tar mig minst dubbelt så lång tid som själva ordbajsandet att få alla refereringar rätt.
My God.
Jag förstår inte varför det ska var så hysteriskt. Visst är det viktigt att refereringar är tydliga och innehåller rätt information, men att det är olika på alla institutioner och mellan olika lärare är helt sjukt. Att det inte kan finnas en nationell upplaga regler som gäller för alla.

BAH.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det där är inte bra...de som går i gymnasiet lär sig på ett sätt och går vidare och får olika info överallt. Och förresten ...det är inte ens säkert de fått lära sig i gymnasiet. Jag säger som du...nationell upplaga för vad som gäller

sockerdricka sa...

re christina w
Nej, det är inte alls bra. Och det är riktigt frustrerande!

Marie sa...

Eller t o m internationell. En bra länk som jag brukar använda är denna http://www.hb.se/blr/harvard/refhar.asp Där kan man läsa det mesta om källhänvisning enligt Harvardsystemet, vilket verkar vara det mest gångbara. Sen finns det ju alltid sätt att göra sig mer märkvärdig. Min handledare på D-uppsatsen bestämde 2 veckor innan inlämning att alla referenser skulle göras med sidhänvisning. Så jag fick gå tillbaka i alla källor och leta upp sidorna. AAARGGHHH! Tror dock det handlar en del om att de bara tycker om att se små studenter som lyder deras minsta vink. Suck...

sockerdricka sa...

re marie
nu får vi ju inte välja vilket system vi ska följa utan det har institutionen gjort åt oss. APA-systemet heter det. Minsann.

Ja man kan ju undra om det inte är som du säger..

Anonym sa...

På min skola, på mitt program får man välja mellan APA eller Vancouver systemet... Det spelar ingen roll vilket man väljer, man väljer ändå alltid fel... Sen finns det lärare som tycker att det ska finnas fler att välja mellan...

Men snart är det slut på detta!! Mohahahaaa...

sockerdricka sa...

re johanna
Det är ju kul när det blir så också. Not. Fattar inte varför det ska vara så sabla krångligt!

Hur snart?!

Anonym sa...

För att vara riktigt exakt med hur snart det är så är det endast 86 dagar kvar!
Men lugn, jag ska bråka med referenser jag med... Uppsatsen ska ju in...
*suck*

sockerdricka sa...

re johanna
86 dagar? Fasiken så trevligt!
Jag har mycket längre tid än så kvar tyvärr, är inte på andra terminen nu..

Anonym sa...

Tiden går fort! Jag lovar!!
Trodde aldrig jag skulle bli klar när jag började, 3 år kändes så lång tid... Men nu önskar man nästan att det inte tog slut, för hur det än är så är det en trygghet att gå i skolan, man vet vad man gör! :)

sockerdricka sa...

re johanna
Ja, iof så har det redan gått 1.5 termin, det känns som vi precis började!
Arbetslivet är läskigt..

Anonym sa...

Det är ännu läskigare att vara såhär nära arbetslivet och inte veta hur framtiden kommer att se ut! Det är inte direkt så att dom kastar jobb över en... ha ha...

sockerdricka sa...

re johanna
Huvva. Kanske är rätt nöjd med att jag har några terminer kvar ändå.. ;P