9 oktober 2007

Kaffe-funderingar.

Jag dricker inte mycket kaffe, men ibland får jag ett sug och då vill jag helst ha en latte, eller vanligt kaffe med mjölk och kanske lite socker. Ibland hälsar mina kaffedrickande föräldrar på och en gång/år har jag kalas med kaffedrickande typer.
Frågan är hur man ska lösa detta problem hemma.
Jag vill inte ha en kaffebryggare eller en espressomaskin hemma för att dels tar de för mycket plats och dels är de för jävla dyra(espressomaskinen mest kanske). Så frågan är vad man ska ha..?

Jag vet att det finns kaffepressar. Men vad har man för kaffe till dem? Smakar det som vanligt pulverkaffe? Och vilket märke ska man ha..? Det blir ju kaffe av en sån som räcker till fler än en kopp - praktiskt!

Sådana espressokokare (eller kanske heter det mockabryggare) har jag hört ska vara bra, men hur funkar det på en vanlig häll? Ställer man dem på för stora plattor och repar de verkligen inte? Ska jag göra espresso behöver jag ju mjölk, men att värma mjölk i mikron och sen vispa upp den lite funkar har jag hört.

Slutligen - perkulatorn. Vad får man för kaffe från en sån? Är de något att ha, eller är det mest för stordrickare? Dyra ser de ut att vara också..


Jag tänker mig att en kaffepress - när man är lite fler personer och ska ha vanligt kaffe, samt en espressokokare - när jag är själv eller kanske någon till och man orkar pilla med mjölk och grejer.
Hur låter det?
Har jag kanske missat något magisk kaffemaskin som är mkt bättre!?

18 kommentarer:

Feline Flodin sa...

Mockabryggare is teh shit! Blir godast kaffe. Men det ska ju vara ganska finmalt. Mjölken till är ju busenkel, bara att tuta in i micron, som du skriver. Inte behövs det någon skumning inte, det är för pöbeln. ;D

Själv funderar jag på att slänga min kaffebryggare åt helvete. Det enda den duger åt är att koka kaffe till flera personer. Jag har nämligen minsta sortens mockabryggare, dessutom en elektrisk variant. Bialetti ska det vara!

Feline Flodin sa...

Jo, perkolator gör jättegott kaffe - men bara av mörkrost. Så dricker du hellre mer ljusrostat kaffe skulle jag avskriva den idén direkt. :)

sockerdricka sa...

Ja, jag har bara hört gott om mockabryggare. Och en Bialetti alltså, ska kolla upp det.

Jag vet inte vad jag gillar bäst av mörkrost eller ljusrost, jag är ju ny på det här! :P
Det känns som att en perkolator har man när man dricker massa kaffe varje dag? Dessutom det de, som sagt, dyra ut..

Anonym sa...

Snabbkaffe har jag hemma, och de tycker alla mina gäster funkar bra. Jag dricker inte kaffe själv så jag kan inte bedöma, men kaffedrickarna har gett tummen upp. Det är ju enkelt, koka vatten och så får varje person dosera själv hur mycket kaffe den vill ha.

sockerdricka sa...

re madde
Jag tycker inte att det är en hit. Det funkar, men inte mer.. =)

Anonym sa...

Äh va fan. Kaffedrickarna kan väl lära sig att dricka te, som vi vanliga dödliga. ;)

nina sa...

Jag gillar mockabryggaren, grannen har en sån, värmer och skummar mjölk och allt, och gör supergott kaffe! Och jag blir bjuden på kaffe där varje dag och behöver inte köpa egen kaffeapparat och göra eget...

Så om han inte är hemma kör jag en provisorisk variant där jag kokar upp vatten i kastrull, häller i kaffe, låter stå och sedan häller genom sil. Inget höjdarkaffe direkt, men funkar det också. :-)

sockerdricka sa...

re huldra
Men.. nu är det ju jag som också vill dricka kaffe ibland! :P

re nina
Skummar mockabryggaren mjölk?! Hurdå?

Jag känner att eftersom jag dricker kaffe så sällan vill jag att det ska vara gottigott när jag väl dricker, alltså känns inte snabbkaffe eller ditt sista alternativ sådär superhärligt. :P

Ankan sa...

Jag röstar för en vanlig bryggare. (Fast du inte vill ha en.) Billiga och gör gott kaffe.

Anonym sa...

Mockabryggaren är kalas om du får en som håller. JAg köpte min på Claeset och fick med en mjölkskummmare som funkar asbra,
Annars är koka uppp o vispa lite grejt.

KRamen

Feline Flodin sa...

huldra: Det finns kaffedrickare som dricker te också. ;D *gillar drycker*

sockerdricka: Jag vet precis vilken mockabryggare Nina menar, men har glömt vad den heter! Jag har själv kollat upp den, den tillverkas av just Bialetti vill jag minnas, men den är dyyyr. Gissa om jag vill ha en sådan. Annars tror jag den är lysande när man vill dricka kaffe själv. Karin på SKS har en sådan, fråga henne vad den heter. ;)

sockerdricka sa...

ankan
Man får inte rösta på en bryggare, såna är reglerna!

re myyzz
Claeset är ClasOlsons då eller? Ska kika där också!

re féline
Karin la in en bild på den i min tråd på SKS faktiskt men jag har ju inte råd med någon dyyyr apparat! :/

Marie sa...

eey, jag råkade visst kopiera ditt ämne igår. Kaffe alltså. Det var inte meningen, jag loooovar. Men jag går i liknande tankar. Men jag har ju en bryggare. Den gör gott kaffe om man har bra mörkrostade bönor i. Bönorna är ju 80% av kaffesmaken, bryggaren kanske 30%. (få ihop det där matematiskt om du kan! =)

sockerdricka sa...

re marie
Asså, det är ingen fara! =)
Har du kommit fram till ngt bra då?

Marie sa...

njae, inte egentligen. (men här följer ett långt svar ändå) Jag har en mockabryggare (eller vad det heter). Det var längesen jag använde den men då hade jag den på vanliga spisplattor och på häll. Det funkade bra. Blev ett par koppar starkt kaffe, men minns inte hur det var med bönorna om jag hade vanliga eller "ovanliga". Perkulatorn har mor och far. Den kokar kaffet vilket gör det otroligt varmt. Smaken vill jag inte yttra mig om, tror nog att deras kaffe är det tunnaste i mannaminne. Kaffepress har jag någon enstaka erfarenhet av, fick det på ett fik jag brukade gå till innan. Det blev gott kaffe vill jag minnas. Men har ingen aning om bönorna, men det kan man väl ta reda på. Helst hade jag köpt en såndär espressobryggare. Men de är så dyra! Och dessutom stora och otympliga.

sockerdricka sa...

re marie
Oj, du har ju provat allt. Jag är inne på en kaffepress nu men det lär väl ändras skulle jag tro.. :)

Anonym sa...

Såg att det här inlägget va ett par månader gammalt nu, så nu blev man lite nyfiken på vad det blev du köpte :)

Har precis själv börjat fundera på en mockabryggare.

sockerdricka sa...

re mrzoom
Well, jag bestämde mig för en kaffepress och vuxen nog (som jag egentligen inte är) så önskade jag mig en sån i julklapp och så blev det!
Vi har provat den en gång, och den får mycket bra betyg! =)