3 augusti 2008

Chokladfrysmuffins


Blanda blanda smet..


Åh så lång tid det taaar.. Lägg märke till min snygga turban!


Ute ur ugnen. Fina gropar med plats för mycket fyllning..


Fyllning..


Och nu står de och svalnar.. Slurp!

Recept till 12 muffins:

2 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 msk kakao
1 1/2 dl mjöl

Fyllning:
100 g margarin
4 msk socker
2 tsk idealmjöl
4 tsk kakao
1 dl grädde
1 dl mjölk

Sätt ugnen på 175°C. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och blanda ner i äggsmeten. Blanda övriga ingredienser och vispa ner i smeten. Häll upp i muffinsformar, ca en stor msk i varje form. Grädda i ca 15 min.

Koka därefter ihop ingredienserna till fyllningen och låt koka ca 1-2 min. Rör om hela tiden, det kokar lätt över och kan bränna fast i botten. Låt svalna och häll i muffinsarna. Ställ muffinsarna i frysen, tag fram ca 5 min innan servering.

2 kommentarer:

Marie sa...

MM, de ser verkligen smaskiga ut. Och jag verkar ha alla ingredienser hemma! Som upplagt för impulsbak! Det står grädde fyllningen, måste det vara vispgrädde, eller går det bra med matlagninsgrädde som jag råkar ha hemma? Det skiljer många procent, så det kanske är bäst att handla hem vispgrädde, eller vad tror du?

sockerdricka sa...

Mja, skulle tro att man bör använda vispgrädde. Å andra sidan är jag ingen expert så lite inte på vad jag säger! ;)