26 juni 2006

Blåtiror och muppar.

Min blåtira har nästintill bleknat bort helt. Nu ser det mest ut som jag är extra trött under vänster öga.
Jag har jobbat typ varje dag sen jag fick den och har noterar hur få personer som frågat vad som hänt. Inte ens alla kollegor har undrat!
Det ser ju ut som jag blivit hustrumisshandlad. Blå under ögat precis där en shysst bakhandssmäll hade träffat. Folk sneglar absolut, jag är inte blind, men ingen frågar. Ja, utom den fulla killen där första dagen efter det hände.
- Öhöö, vad har du gjort med ögat?!
- Öhöö, det ska väl inte du bry dig om?
- Öh, nä, ööh. Förlåt. Det har du rätt i. Förlåt fan.
- Mmm.. Just det.

--------
Apropå muppiga kunder så var det inne två killar på kanske 10-12 år och köpte läsk och godis. Det fattades 2 kr när de skulle betala och då undrade ena killen kaxigt om vi inte kunde bjussa på 2 spänn.
Nej, sa jag och skakade bistert på huvudet. Hur skulle det se ut om vi bjöd alla på 2 kronor sådär?
Killen som kaxade sig surnade till och menade att då ska de minsann inte ha någonting! Hans kompis höll dock inte med så det slutade med att de bytte ut flaskorna mot burkar.
Jahapp.
Jäkla fasoner det där! Har man inte pengar så blir det inget. Man tankar inte för mer pengar än man har, man handlar inte för mer pengar än man har. Skulle aldrig falla mig in att tycka att affären ska bjuda mig på pengarna som fattas.
Vissa vill inte ha sin mynt-växel så de lämnar den. Det är väl okej. Men sen nästa gång de handlar och det fattar någon krona så menar de att vi ska lägga den kronan eftersom de ju lämnade växel sist. Ja, för inte har vi något annat att hålla reda på än vilka som lämnat vilka mynt i växel och inte. Vi har ju inte lite kunder/dag.

Otroligt.

10 kommentarer:

smultronpaj sa...

nån gång emellanåt kan man väl bjussa på en krona men då gör man det ju bara för att man själv vill och kommer på tanken, inte föra tt nån ber en eller kräver det.

SixesAndSevens sa...

Vad har du gjort för att föttjäna en blåtira..?

sockerdricka sa...

smultronpaj - Exakt.

sixesandsevens - Well, jag tappade min skrivare på ögat. Ja, det är sant. :)

Anonym sa...

Det är väldigt kul att läsa dina reflektioner om kunderna. Dock uteslutande negativa omdömen? Finns det folk som kommer in och handlar hos dig som är normala?

Trivs du bra i servicesektorn?

/Anders

Stefan sa...

jag testade att fippla lite med html och css kod i maile från telefonen och publicera det men det funkade inte alls

jag får också times

men jag ger mig inte...återkommer med en lösning ;)

tappa skrivare på ögat...hur gör man då?

jag håller med saknas det 2 spänn..well fuck you liksom, speciellt när de har attityd. Då ska man bara för sakens skulle höja priset rakt av.

sockerdricka sa...

Anders - Visst finns det några enstaka normala kunder. De är dock så få att de glöms bort. Sen genererar de sällan situationer värda att återberätta. :)

stefan - Åh, vilken kille. :) Hoppas du kommer på något smart!
Ja, man tror man ställer skrivaren på hyllan men icke. Den ramlar ner och träffar en på kindbenet och orsakar sån SJUK smärta. Trodde fan hela kinden skulle explodera! Men, nu är det bra igen.

Eller hur?! Jävla störiga människor. "oj, hoppsan. Nu kostar drickorna 18kr styck."

Anonym sa...

Mitt tidigare inlägg saknade all den sarkasm som jag försökte ge utryck för när jag skrev det.

"-Trivs du bra i servicesektorn?" var en liten oskyldig pik om att du kanske inte ska vara så snabb att idiotförklara de kunder som faktiskt är grundstommen i ditt jobb. Jobbar man i servicebranshen är det ju bra om man inte hatar människor i allmänhet (Vilket jag dock inte tror att du gör). Fast jag håller ju med om att det är mer underhållande att läsa om din beskrivning av div. idioter än om vanliga kundbesök som ju troligtvis är föga intressant att blogga om. Så fortsätt för all del...

/Anders

sockerdricka sa...

Jo, jag förstod din pik och jag hatar inte människor. Att idiotförklara kunderna är ett sätt att ventilera för jag är mkt medveten att utan dem vore vi(jobbet) ingenting. Att jag inte trivs så bra i den yrkesroll jag har är väl kanske något jag bör tillägga. Det är inget heltidsjobb utan extrajobb och det ger mycket pengar vilket är enda anledningen till att jag stannar kvar. Ser mig själv i ett yrke med markant mindre kundkontakt, eller åtminstone en mkt snävare kundkrets där förhoppningsvis de värsta idioterna sållas bort. :)

Anonym sa...

Då vet jag att den eftertanksamheten finns dold i dina bitvis bitska, men läsvärda, kommentarer.

/Anders

Anonym sa...

sneaky bastards!