26 augusti 2006

Fartkameror.

Hur är det egentligen det fungerar? Läste precis på aftonbladet.se:
Bilens ägare kollas med körkortsregistret och körkortsbilden jämförs med bilden på föraren som kör för fort. Om utredningen kan peka ut föraren blir det böter.
Alltså så är det bara ägaren till bilen som kan få böter? Min bil står på min pappa, alltså kan inte jag få böter när jag kör den? Och vem är det som beslutar om föraren kan pekas ut? En enskild polis? Det måste vara skitsvårt att vara säker om man ska jämföra med körkortsbilden. Den kan ju vara massor av år gammal! Hela systemet verkar rätt kasst.
Jag tycker att ägaren av bilen automatiskt ska få boten. Att kameran bara kollar registreringsnummret och sen skickas boten per post. Som ägare av ett fordon så har man väl yttersta ansvaret helt enkelt? Man får vara aktsam om vem man lånar ut bilen till. Hur många lånar ut bilar till folk de inte kan kräva in pengar från vid eventuell fortkörning?

Det är så lustigt att ingen känner någon som har fått en bot via en fartkamera. Hur är det möjligt? Även om man är jäkligt aktsam så måste det ju hända ibland att man glömmer av sig och råkar susa förbi för fort?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ler alltid när jag far förbi kameran. Vill se bra ut på bild. Men jag har aldrig sett bra ut på bild. Någonsin.

smultronpaj sa...

Min sambo sätter på sig keps och solbrillor och drar ned solskärmen, då kan de inte få in nån bra bild menar han och således inte identifiera honom heller. Han är en notorisk fortkörare.