31 oktober 2006

Halloween.

Jag har förstått att det är idag, den 31:a, som snorungar är ute och tigger godis. Har bestämt mig för att inte ens kolla vem det är om det plingar på dörren. Det är lite dumt här eftersom det är ett stort fönster precis brevid ytterdörren så man kan inte smygkolla vem som plingar på som när man har kikhål. *hehe*
Det är ett otyg att släppa ut sina barn och tigga godis! Både vid halloween och vid påsk. Små kort med något kluddrat på och sen står de där med stora ögon och väntar på att få något. Varför ska de få något? Skulle aldrig falla mig in att köpa hem godis till andras barn. Vissa ger tom bort pengar, det är ju ännu värre! O.O

Jag sysslade aldrig med sånt när jag var liten och mina blivande barn kommer aldrig pyssla med det. Så är det med det.

Hrm, nu har hunden fisit. :/

Edit(efter smultronpajs kommentar):
Små barn som går till folk de känner är helt okej. Barn som inte förväntar sig att få något är också okej. Föräldrarna ska vara med tycker jag också!

3 kommentarer:

smultronpaj sa...

Håller med! Tiggeri kallar jag det. Mina barn skulle få gå påskkärring om de ville. (Halloween är inte en svensk högtid så den bojkottar jag) Men de får inte under några omständigheter förvänta sig något godis. Man ger ett kort, som man har anträngt sig med, och sen är det bra med det. Skulle det då vara så att den de gett kortet till absolut vill bjuda på nåt så låt gå, men inte förvänta sig nåt, absolut inte.

I början var jag helt emot men insåg senare att det är lite taskigt att förbjuda helt när alla kompisar får gå. Som förälder får man gå med och hålla koll. Dessutom går man bara till folk man känner. Förra året valde sonen att inte gå alls.

sockerdricka sa...

Håller med håller med! Som det är nu kommer det ju småbarn som man aldrig sett förut!

Marie sa...

Ge de små rackarna en apelsin, eller ett päron. Då har du gett dem något som dessutom är nyttigt. Plus att de nog inte kommer tillbaka till påsk.