4 januari 2007

Ignorerad.

Okej att Akademiska är ett studerandesjukhus. Det är skitbra att våra blivande läkare och sjuksköterskor faktiskt får praktisera innan de börjar jobba. Känns lite säkrare så.
I praktiken innebär det dock att det alltid är minst 4 studerande med på alla ens undersökningar eller på röntgen eller liknande. Det innebär också att man som patient känner sig lite smått åsidosatt eftersom läkaren mest diskuterar med sina studenter och inte så mycket med mig. Självklart finns det vissa undantag. Men inte idag. Idag fick jag inte veta något alls. Läkaren sa faktiskt inte mer till mig än "hej" "flytta armen hit" "nej, högre upp". Alltså inte ens hejdå.
Att klä av sig på halva kroppen är inte heller så himla kul framför en halvcirkel med jämngamla tjejer och killar.
Ja, jag kanske är lite småpryd.

5 kommentarer:

huldra sa...

Jäpp. Jag var 18 när jag fick en tid på Hudkliniken på KS och skulle få min vitiligo diagnostiserad (med hjläp av ultraviolett ljus kan tänka!). Satt på en stol och runt mig i en halvcirkel stod säkert ett dussin läkarstudenter och glodde. Förevisande läkaren blev typ sur när jag inte alls ville dra upp tröjan och visa bröst och mage. :-P Jag tyckte det räckte gott med ansikte, armar och händer.

Stefan sa...

sådärja...då är fröken Sockris utmanad. Du vet var den finns

mohahaha

sockerdricka sa...

huldra - Det är inte kul. Inte alls kul. Det är ju inte så att någon försöker lätta på stämningen heller utan det är knäpptyst. *suck*

stefan - Sådärja, svarat har jag gjort. :)

Ataharis sa...

Jag avskyr det också. Men på Sahlgrenska här i Gbg har jag sagt ifrån, även om personalen har svårt att ta det och blir sura. Men det är bara att stå på sig. "Ja, egentligen har du inte rätt att vägra..." Suck, pust och stön. Men vissa saker vill man inte visa för fler folk än läkaren.

En tjej jag pluggade fick göra sin allra första gynundersökning så,med 5läkarstuderande runt omkring. Det måste vara fruktansvärt.

sockerdricka sa...

Ja, man måste väl säga ifrån även om jag känner mig som en skurk.

Men gynundersökning?! FY!