23 april 2007

Muppar på facket?

Att gå ur fack och a-kassa är tydligen det krångligaste man kan göra trots att det nu lär vara rätt många som gör det.
De på facket som jag har pratat med vid x antal tillfällen har alla låtit förvirrade och inte haft någon aning om riktigt hur man gör och vilka uppsägningstider som finns.
Tillslut får jag två olika bekräftelser som ger två olika slutmånader.

Och nu har jag fått en e-faktura på både fack och a-kassa trots att man kan gå ur a-kassan samma månad. Ringde precis och frågade och hon lät lika förvirrad och småstörig som förut.

"Ja, men e-fakturan måste du ju ta bort själv genom att logga in på din internetbank!"
"Ja, jo.. Men nu var det ju inte det jag frågade.. Idiot.."

9 kommentarer:

smultronpaj sa...

Varför vill du gå ur akassan? Facket fattar jag men akassan?

sockerdricka sa...

re smultronpaj
För att det är svindyrt?

Anonym sa...

Håller med. SVindyrt! Och vilken nytta har man av det när man studerar. Tre månaders karenstid är iaf det som gäller. Jag begärde utträde i januari och mitt medlemskap går därmed ut nu sista april. Enligt Kommunal var det tre månaders karens för både fack och A-kassa. Men du har alltså fått veta att för A-kassan är det bara en månad? HMM.

sockerdricka sa...

re madde
Mm, a-kassa ska bara vara 1 månad. Ring och gnäll!

Anonym sa...

Har du Kommunals A-kassa eller någon annan?

sockerdricka sa...

re madde
Transport!

Anonym sa...

Jag har Kommunal och på deras hemsida går det inte att få nån som helst info. Men om man kollar tex Lärarförbuindet och andra sidor så är det en månad som gäller, precis som du säger. Det borde ju gälla alla A-kassor. Hur kommer det sig då att Kommunal tänker skinna mig på två månaders A-kasseavgift när så inte ska vara fallet?! Vilket skit!

smultronpaj sa...

Jaha. Där ser man. Jag är inte med i facket men jag skulle aldrig tordas gå ur a-kassan och då har jag ändå ett väldigt säkert yrke. Men alla gör ju som de vill.

sockerdricka sa...

re madde
Det står inget på Transports sida om det heller så jag ringde och det tog ett bra tag innan de kunde lista ut hur många månader det verkligen var.
Ring igen så får de fixa. Tycker de luras rätt bra..

re smultronpaj
Men jag pluggar och jobbar extra. Ser ingen anledning till att betala 500kr/månad för något som jag ändå inte kommer utnyttja på 3 år(till utbildningen är klar).
Isf kan jag ju gå med i a-kassan när jag börjar närma mig examen.