13 september 2006

****** i armhålan?

När jag blev förkyld för snart 3 veckor sen så svullnade en körtel i min vänstra armhåla upp. Det har hänt några gånger förut när jag varit sjuk så jag tänkte inte mer på det. Den här gången så är det dock annorlunda. Den är sjukt öm och när jag rör armen så kan jag "komma åt" den på något sätt så det sticker till och gör sådär tårar-i-ögonen-ont.
För några dagar sen så blev jag öm precis på insidan av vänster arm ovanför armbågen, precis som jag skulle ha ett blåmärke där men det har jag inte har det visat sig utan det ömma hör ihop med körteln på något sätt. Om jag sträcker upp armen rakt upp så gör det ont i både körtel och icke-blåmärket. Så nu har jag cancer. Japp. Cancer i armhålan.

Ja, jag ska ringa sköterska imorgon.

Edit:
Sköterskan tyckte att jag skulle ringa efter en akuttid eftersom det gjorde så ont och inte gick över. Hon lät inte märkbart tagen så jag kanske inte har cancer iaf..

6 kommentarer:

smultronpaj sa...

Absolut är det med all säkerhet cancer, men om det nu mot all förmodan inte skulle vara det så kan det vara svullna lymfkörtlar. De kan göra jätteont. Har själv problem med det emellanåt när jag är förkyld.

sockerdricka sa...

Ja, fast den här gången känns det så konstigt. Det gör ont långt upp i armen också..

Anonym sa...

Hej! Hittade din blogg och vad du skrivit för nästan två år sedan... Fick du någonsin reda på vad det var med armhålan?? Jag har exakt samma symptom som du hade och ingen verkar veta vad det är.
// Pia

sockerdricka sa...

Hej Pia,
Jo jag fick veta vad det var med armhålan. Hade inflammerade talgkörtlar i båda armhålorna som inte tömde sig som de skulle utan bildade gångar upp till ytan och där blev det bölder som sen sprack. Har dels opererat bort dessa fistelgångar och dels opererat bort hela det drabbade området i den ena armhålan.
Fick hjälp på hudavdelningen!

Det har varit riktigt besvärligt och som minna har jag fula ärr i båda armhålorna. Man klarar dock mer än man tror och idag har jag inget större problem av det.

Anonym sa...

Snällt, smultronpaj: "Absolut är det med all säkerhet cancer". Det är det nog inte! Infektioner kan man lätt få i kroppen och de kan skapa knölar i armhålan. Svettkörtlar kan täppas igen och svälla upp, speciellt om man rakat sig.

Anonym sa...

Ibörjan när jag läste ditt inlägg blev jag alldeles kall inombords! Jag har också en knöl i armhålan och även fast det känns som om jag är lite "hypokondriker" så har jag varit rädd för att det är cancer! Jag har dock inte sååå ont, det är mer om man trycker på den och den i vänstra är avsevärt större än den andra.
Känner dock att jag blev lite lugnad när jag läste svaren du fick.
tack! :)